Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

fredag 5. oktober 2012

Stor bok om Jerusalem

Hvis man først skal skrive biografien til en by som Jerusalem, kan det ikke bli noen liten bok. Simon Sebag Montefiore har skrevet en solid og god bok om Jerusalems tre tusen år lange historie.

Et stort pluss er bokens fotnoter, som gir solid innføring i mange av temaene teksten berører.

Som med all annen historieskriving og biografiskriving må forfatteren  velge et perspektiv og gjøre et utvalg. Ut fra min lille kunnskap om emnet, syns jeg han gjør det stort sett på en god måte. Men jeg stusser kanskje noen ganger på vinklingene hans på områder jeg føler med rimelig oppdatert på. Det er ikke veldig generende, men greit å ha i bakhodet, også på områder jeg ikke er veldig god på.

Jerusalems historie er så komplisert og viktig at alle som ønsker å ha en mening om Midtøsten, bør ha en viss oversikt over problematikken knyttet til denne byen. Denne boken er en svært god innføring.

Alt i alt er det en god bok å lese og lære av. Anbefales sterkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar