Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

lørdag 1. januar 2011

The Tudors-serien imponerer

Det er ikke så ofte vi tar oss tid til å se gjennom hele tv-serier på kort tid, men denne julen gjorde fruen og jeg det. Hele sesong 1 og 2 av The Tudors. Det ble mange timer, men så var det da også en veldig bra serie. Høyt terningkast fra oss.

1500-tallet er en spennende epoke i Europa, og den er ikke mindre spennende i England med Henrik VIII ved makten. Det er reformasjonstider. Luthers tanker sprer seg ut over de katolske landene. I England topper konflikten seg mellom paven og kongen på grunn av Henriks første ekteskap som han vil ha annulert, men som paven nekter å annulere. Det er interessant å se hvor tilfeldig en del historiske begivenheter blir til, og samtidig hvor avgjørende disse likevel blir for ettertiden.

Denne serien er veldig godt laget. Her er det ikke spart på mye. Etter hva jeg har fått sjekket opp, legger den seg også så tett opp til fakta som det er mulig å komme. Det liker jeg. Etter 20 episoder ble jeg litt mett av kline og elskovsscener, men det var kanskje slik det var i Henriks verden. Han var jo kjent for sine kvinnehistorier.

Serien får spesielt godt fram hvor ødeleggende det er å få makt. Mennesker forandrer seg når de får både ansvar, rettigheter og muligheter. Det var omskiftelige tider. Sympatiske folk i ene øyeblikket, grusomme i neste. I det ene øyeblikket lønte det seg å være katolikk, i neste protestant, så katolikk igjen, etc. Mange av de som fikk posisjoner, mistet snart både posisjonen sin og livet sitt. Fangelisten og henrettelseslisten ved Tower of London blir ekstra interessant når du ser denne serien. Mange av personene er med i serien.

Det er mye glamour og gull og flotte bygninger og klær i og rundt det engelske hoffet, men med det konstante maktspillet som hele tiden foregikk, blir det mange triste skjebner. Lykkelige er de som hadde velstand i England, men som klarte å holde seg langt unna politikken. Det sies da også i serien.

Det er en viss fare for at sesong 3, som allerede har kommet på DVD, og sesong 4 blir sjekket opp etter hvert. Akkurat nå er jeg bare veldig lei meg for at Ann Boleyn måtte dø på grunn falske anklager. Fy skam, Henrik. Du burde hatt noen bedre rådgivere.

2 kommentarer:

  1. Litt uenig med deg her, den legger seg ikke så tett opp til fakta som det er mulig å komme. Henrys søstre Mary og Margaret er slått sammen til én søster kalt Margaret, f.eks, og da blir det litt kluss med ektemenn og sånn. Mary var en kort stund gift med den franske kongen, (ikke den portugisiske), mens Margaret giftet seg med den skotske. Så da lurer jeg på hvordan serien løser problemet med slektskapet til Maria Stuart. Etter sesong 2 (jeg har ikke sett sesong 3) finnes det jo ikke :-)
    Men for all del, jeg syntes det var en fantastisk serie!

    SvarSlett
  2. Takk for opplysningene. Det du nevner sjekket jeg ikke. Jeg var nok mer fokusert på noen av de andre sidene som hadde med maktkamp og reformasjon å gjøre.

    Hvis noen av leserne vet om flere fakta som ikke stemmer, må dere gjerne skrive det her. Jeg syns sånt er interessant.

    SvarSlett