Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

fredag 30. april 2010

Ord

Det er noe merkelig med ord egentlig. Jeg blir ofte både overrasket og skremt over hva ord kan gjøre med mennesker. For et mektig instrument. For et utrolig mektig instrument.

Det er nesten like før jeg bestemmer meg for å leve ordløs. Men det er jo umulig.

Vi kunne sikkert alle sammen tenkt oss en verden full av gode ord, oppbyggende ord og rosende ord. Selvsagt liker vi det. Det er likevel mye som tyder på at en slik verden, for mange, ville blitt for overfladisk.

Ærlige ord er bra, men ikke alltid oppbyggende. Ærlige ord kan fort bli harde. Bør man alltid være ærlig? Ærlighet har en pris, til tider en tøff pris.

Noen ord rimer på hverandre samtidig som de faktisk hører sammen. "Hjerte - Smerte" er en klisjé. Grunnen til at det har blitt en klisjé, er vel sannsynligvis fordi mange opplever at de er nært beslektet.

Det er en annen klisjé som også er fin, og veldig sann: "Kjærlighet - Ærlighet".

Ærlighet i kjærlighet er veldig, veldig bra. Fine ord er det også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar