Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

fredag 25. januar 2013

Bok: Hva skal vi med Gud?

Philip Yancey sine bøker treffer mange kristne på et område få andre klarer, nemlig midt i spenningen mellom tro og tvil. Mitt forrige innlegg her på bloggen, og mange andre innlegg her, har dette som tema. Ikke uten grunn er jeg stor fan av Yancey. Flere av bøkene hans er da også allerede for klassikere å regne. Da tenker jeg spesielt på Nådens gåte, Den Jesus jeg ikke kjente og Den Gud du ikke ser.

Hva skal vi med Gud? - på leting etter en tro som betyr noe er hans siste bok. Den er god, lettlest, spørrende, refsende og inspirerende i typisk Philip Yancey-stil.

Denne boken inneholder 10 prekener han har holdt i svært spesielle omgivelser/situasjoner, og historien rundt hver av disse 10 begivenhetene. Det er ikke så mye nytt her, sammenliknet med hans tidligere bøker, men til gjengjeld tar han oss med inn i spennende reiser og møter på en varm og god måte.

Philip Yancey kan refse kristne som få andre. Han er uredd i sine spørsmål og problemstillinger, og han leter etter nye måter å forstå ting på. Dette er nok grunnen til hans enorme suksess som forfatter. Vi kjenner oss igjen. Han later ikke som han er noe annet enn det han er. Ærlig og undrende. På den måten er han et godt forbilde for kristen forkynnelse og tanke, tenker jeg. Yancey er ingen overfladisk og lett forkynner. Her kommer ingen raske løsninger på vanskelige problemer. Spørsmål kan bli stående ubesvarte. De kan henge igjen lenge etter at du er ferdig med boken.

At han er en forfatter som selger mye over hele verden, medfører selvsagt en viss kjendisstatus. Når han her tar oss med til Kina, Sør-Afrika, India, Midtøsten, etc., tenker jeg at han beveger seg kanskje på grensen til å servere oss litt mye av sin kjendisstatus samtidig, men det er til å leve med. Andre kristenkjendiser gjør jo lett det samme. Man skal være litt forsiktig med å servere for mange suksesshistorier, tenker jeg, men Yancey framstår også i dette som en ydmyk og sympatisk person.

Det er mye bra i denne boken. Av en eller annen grunn er hans møte med sin gamle bibelskole noe av det jeg ble hengende litt fast ved. Han har et svært tvetydig forhold til denne skolen han selv gikk på. Mye var galt, mente han. Samtidig som han fikk med seg noe som var viktig. Hans tale til dagens elever er skarp. Den føles ekstra viktig fordi det blir en tale som treffer kristne miljøer generelt. Når Yancey refser, bør man lytte, er min erfaring med han. Han har alltid gode poenger.

Denne boken er full av gode poenger, gode historier og visdom. Anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar