Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

onsdag 29. juni 2011

Bøker jeg stadig kommer tilbake til






Det er vel slik for de fleste som preker eller underviser. Man er stadig på jakt etter nye måter å si ting på, på jakt etter nye innfallsvinkler og nye tanker, men underveis har man funnet noe som er for bra til å bare bli glemt. Jeg kommer i hvert fall stadig tilbake til noen spesielle bøker når jeg forbereder taler og undervisning om kristen tro.

Magnus Malm sine to tidlige bøker, Veivisere og I lammets tegn, var for meg grensesprengende opplevelser da de kom. Dette var en ny tilnærming til troen som jeg falt pladask for.

Den amerikanske forfatteren Philip Yancey skriver gode bøker. Men det er spesielt to av hans bøker jeg liker veldig godt. Den første er Nådens gåte, som allerede er en klassiker. Den andre er Den Gud du ikke ser. Jeg kan også nevne hans bok Bønn, som jeg bruker når det er det som er temaet.


Jeg kunne nevnt en god del til, men disse fire bøkene peker seg litt ut hos meg. Wilfrid Stinissen, Dietrich Bonhoeffer, N.T.Wright, Alister McGrath, C.S.Lewis, Peter Halldorf, m.fl. er andre jeg har stor glede av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar