Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

tirsdag 21. juni 2011

Humanister lurer ofte seg selv

Og ingen liker vel å bli lurt. I hvert fall ikke humanister. (Måtte bare starte med denne lille morsomheten på en dag som denne.)

Det er den britiske filosofen og humanisten Julian Baggini som mener at humanister lurer seg selv til å tro at humanismen er et "fullgodt livssyn som kan skape mening og fellesskap like godt som religionene". Men religionene har et fortrinn. Mening, sammenheng, ydmykhet, fellesskap, osv. er religionene bedre på enn humanismen.

Liknende tanker presenterte jeg fra en annen humanist her for en stund siden.

Baggini mener selvfølgelig ikke at religionene er bedre enn humanismen. Følgene av religiøs tro er bedre, men humanismen er sannere i sin beskrivelse av virkeligheten.

Les mer om Bagginis tanker her i Fri Tanke.

Jeg er ikke overrasket over det han sier. Jeg tror han har rett. Vi sier ofte i kristen sammenheng at vi er en del av noe som er større enn oss selv, vi kjemper for noe som er evig, noe som varer, og vi står i spesielt fellesskap med Gud og hverandre. Hovmod er en synd. Ydmykhet blir holdt spesielt høyt av Jesus som lærer sine disipler å tjene hverandre gjennom fotvaskingen.

Den sekulære humanismen er litt fattig. Men hvis den er sann, er det egentlig ikke så farlig. Sannhet ruver øverst. Jeg klarer nok bare ikke å se at den sekulære humanismen forklarer virkeligheten bedre enn kristendommen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar