Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

søndag 28. februar 2010

Knausgård om kunnskap

Knausgård siteres flittig om dagen. Og han er verdt det. Nå når ferien er over, hvorfor ikke like godt ta et godt sitat om kunnskap fra hans første bok Ute av verden. Hovedpersonen Henrik Vankel er en ung lærer sørfra som underviser ett år på en skole i Finnmark. Han er kanskje ikke den største pedagogen, hva vet jeg, men han er i hvert fall godt likt. Lettere oppgitt over at 13-åringene ikke kan noen ting, tenker han:
Som er lærer fra femtitallet stod jeg ved tavlen og terpet, en flere måneders lang insistering som ikke hadde noe med læring å gjøre. Kunnskapen jeg presset inn i dem var død og stiv, som tømmerstokker ble den stablet opp i de små hjernene deres, og slik ble den liggende, fullstendig uhåndterlig, et lager de ikke kunne anvende til noe, snart glemt, tenkte jeg, i dypet av den villmarken tankene deres utgjorde, forlatt. Noen ganske få av elevene ville begi seg innover dit senere i livet, utstyrt med passende redskap ville de bli i stand til å behandle denne kunnskapen, fløte den nedover bevissthetens elver, kanskje til og med klare å hogge den opp og slik endelig la den komme til nytte. Men for de fleste av dem ville den bare ligge der, ubenyttet, nedsnødd, forstenet.
Lykke til med undervisningen, medlærere på alle trinn.

1 kommentar:

  1. :)
    Elsker bøkene til Knausgård:) Akkurat denne var jo god samtidig som den var ubeskrivelig ekkel og trist.
    Litt artig å lese den etter at jeg hadde lest min kamp- bøkene. Ingen tvil om at han henter mye inspirasjon fra sitt eget liv også i denne romanen:)

    SvarSlett