Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

søndag 7. februar 2010

To gode filosofibøker som burde vært pensum


Hva er det ex.phil-studenter eller andre som studerer filosofi i Norge lærer svært lite om? Jeg tror jeg vil vedde ganske mye på at de etter kursene har lært svært lite om alt det religionsfilosofiske arbeidet som bedrives på høyt nivå på kristne universiteter rundt om i verden.Det skulle ikke forundre meg om Guds eksistens behandles som noe filosofer ble ferdig med for flere hundre år siden. Da er man nok ikke helt oppdatert.

Norge, og Europa, står i fare for å overse de gode argumentene for Gud som finnes og som lever, fordi verden i universitetsmiljøene på en eller annen måte har blitt erobret av ateistisk tankemønster. Jeg skulle ønske noen gode "kristne" tenkere/bøker av i dag fikk plass i debattene rundt omkring. Det hadde studentene fortjent.

De to bøkene jeg her vil slå et slag for, er begge veldig pedagogiske, de er nyanserte, og de har så mange bra tanker å tilføre universitetsdebattene. Det finnes selvsagt mye større og dypere verk på markedet, men disse er helt overkommelige. Bøkene er så gode at jeg vil anbefale dere som er opptatt av disse spørsmålene, å bestille dem på Amazon så fort som mulig. Jeg sier ikke at bøkene inneholder alle de svarene du er ute etter, men de gir logiske, gode og viktige filosofiske argumenter for Guds eksistens, mot relativisme, for moral, etc.

Den første må jeg takke bloggen til Bjørn Are, Dekodet, for, siden han anbefalte den. Jeg kjøpte den, og koser meg over en svært nyansert, men likevel utrolig pedagogisk og lettlest bok. Boken heter Thinking about God. First steps in Philosophy (Gregory E. Ganssle). Den andre heter "True For You, But Not For Me" Deflating the Slogans that leave Christians speechless. (Paul Copan). Begge bøkene er tydelige på sitt ståsted, og argumenterer godt for det. Det hadde vært både modig og gøy om norske studiesteder hadde turt å ta opp handsken. Det ateistiske univers er nemlig ikke det eneste mulige.

Prester som driver med konfirmantarbeid, eller andre som er opptatt av gode grunner for tro: Det er mye fint å hente her. Jeg skal førstkommende uke prøve noen av disse tankene ut på noen konfirmanter i Sauherad, så får vi se hva som skjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar