Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

mandag 5. desember 2011

Anita Skorgan og Bibelen

Anita Skorgan lot seg intervjue av Vårt Land 26.nov. i Min tro-spalten. Jeg husker godt at hun for mange år siden sa noe sånt: Hvis man i det hele tatt skal lukte på å kalle seg kristen, må man i det minste holde de ti bud.

Også denne gangen påpeker hun at hennes tro dreier seg om å "henge i stroppen. Vi må jobbe, vi må anstrenge oss hele tiden." I hennes tro er det altså ikke noen plass for nåde og frelse, men at man frelser seg selv.

Dette er vel ikke akkurat kirkens lære. Og selv om hun føler seg hjemme i kirken, og er fascinert av Det nye testamentet, har hun behov for å distansere seg fra den Jesus kirken forteller om.

Hun har problemer med at Jesus skal være eneste veien til Gud. I stedet tenker hun at Jesus er en av flere veier til Gud.

Skorgan tviler på at Jesus sa han var den eneste veien til Gud. Hun mener ting kan ha gått tapt i bibeloversettelser og sensurert sin egen bibel. Men hun bedyrer at hun ikke jager etter konspirasjonsteorier.


- Jeg har lyst til å forholde meg til dette på en intelligent måte, ikke bare emosjonelt.


Anita Skorgan er ikke den eneste som tenker slik, men det nærmer seg nok likevel en konspirasjonsteori.

Bibelens teksthistorie gir rett og slett ikke grunnlag for en påstand om at kirken har funnet på at Jesus er den eneste veien til Gud. Slike teologiske endringer i teksten blir nok, dessverre for Skorgan, ren ønsketenkning.

Det er mer interessant å diskutere hva i all verden Jesus mente med det han sa, enn å bruke mye krefter på å hevde at han ikke sa det.

4 kommentarer:

  1. Hei Tom Arne
    Nå synes jeg du skal være litt grei og la Anita Skorgan være i fred. Hun har da aldri påstått at hun er teolog eller filosof. Hvis du skal kritisere noen må det jo bli journalisten i Vårt Land, som etter din mening burde presset AS inn i et hjørne og lært henne en gang for alle hva kirken står for. Til slutt kan jeg glede deg med at jeg planlegger en kommentar til hele den religiøse delen av bloggen din.

    SvarSlett
  2. Hei Ola.

    En kommentar på hele den religiøse delen av bloggen! Du verden, det kan jo bli interessant.

    Jeg følger deg ikke helt i kommentaren din her. Anita Skorgan er ikke teolog eller filosof, det har du sikkert rett i. Men mener du at det hun hevder i en avis om Jesus og Bibelen derfor ikke kan drøftes eller problematiseres?

    Jeg mener at jeg tar ballen og ikke mannen (kvinnen) her.

    SvarSlett
  3. Oi, beklager. Ole skulle det være, ikke Ola.

    SvarSlett
  4. Det jeg prøver å få frem er at Vårt Land, som en del av den kristne propagandamaskinen, prøver å presentere nok en kjendis som kristen. Problemet er at AS, som alle andre artister, er veldig glad i new-age-varianten av religion. Plukk det du liker, drit i resten. Skorgan har ikke skrevet en artikkel i Vårt Land, hun har fått noen spørsmål om sin tro, som hun har svart på.

    SvarSlett