Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

mandag 19. desember 2011

Mirakler utfordrer tanken fortsatt

Luther forlag har i år gitt ut flere av C.S.Lewis' apologetiske verker på norsk i en serie. Flere skal visst være på vei, tror jeg. Det liker jeg veldig godt.  Disse bøkene fortjener å leses. 

Man kommer ikke utenom C.S.Lewis når man er opptatt av apologetikk. Han er en av de største i moderne tid, det er det liten tvil om.

Når det er sagt, kan jeg like godt komme med en innrømmelse. Jeg har ikke lest boken Mirakler før nå. Ja, jeg vet at jeg burde jeg ha gjort det for tjue år siden, men men ... Det er nok dessverre slik at det er x antall klassikere jeg ikke har rukket å lese enda.

Når jeg leser klassikere, er det likevel svært ofte slik at jeg kjenner igjen mye av stoffet og tankene. Klassikere er jo klassikere nettopp fordi de i stor grad preget historien med tanker og begreper og har blitt sitert i utallige andre bøker. Likevel, bare klassikere er klassikere. Må bare leses.

Vi er inne i høytiden som markerer det virkelig store miraklet i kristen historie. Det finnes ikke noe større mirakel enn at Gud ble menneske. De andre miraklene Jesus gjorde, blir små, men på ingen måte ubetydelige. I hele kristendommens historie har det også blitt vitnet om mirakler gjort i Jesu navn. Mirakler har alltid vært en del av den kristne tro.

Problemet er at det er veldig vanskelig å tro på mirakler, både små og store. Fornuften godtar ikke dette sånn uten videre. Jeg skal innrømme at for meg er mirakler er en litt vanskelig materie. Det er så fryktelig mange skrøner ute og går, falske rykter og juks og fanteri. For mange naive kristne som litt for lett tror på litt for mye. Ingen kristen bør noen gang forsvare noe som ikke er sant. Juks er juks.

Men er mirakler, ordentlige, skikkelige mirakler mulige? Nei, ikke i en lukket, naturalistisk verden. Men ja, hvis det finnes en åndsdimensjon og en Gud. Likevel vet vi at mange, også kristne, sliter med å godta at han gjør mirakler.

Man skulle kanskje tro at en "tørr" apologet som C.S.Lewis ville ha avfeid mirakler. Det må jo stride mot all sunn fornuft. Men det er jo nettopp det han ikke gjør. Han argumenterer for at mirakler er mulige, uten å kaste vekk den sunne fornuften. Hele boken på over tre hundre sider er et forsvar for at Gud kan gripe inn i historien.

Det største miraklet er selvfølgelig at Gud ble menneske. Lewis bruker mye tid på dette. Det er mange utfordrende tanker her. Og Lewis er en mester på å bruke lettfattelige bilder på vanskelige tankerekker.

Det er også i denne boken han hevder at mytene om Gud blir virkelige. En veldig annerledes tankegang enn det vi vanligvis møter, og i høyeste grad et akuelt tema.

Jeg må jo bare igjen si at denne boken skulle jeg ha lest før. Dette er absolutt en viktig, kanskje den viktigste boken Lewis har skrevet. Anbefales sterkt. Mye filosofi å bryne seg på her.

1 kommentar:

  1. Utfører gud mirakler i dag?
    Hvordan kan vi i så fall skille mellom disse skukkelige miraklene og alt det som er humbug?

    SvarSlett