Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

søndag 10. juni 2012

En liten bokliste over engelske apologetikk-bøker

Det skrives veldig mye apologetikk på engelsk. Mange av bøkene blir selvfølgelig også nokså like selv om hver forfatter har sin stil. Så noen toppliste blir ikke dette. Jeg anbefaler noen bøker som kan være en start for de som vil hive seg ut i dette feltet.

Handbook of Christian Apologetics av Peter Kreeft og Ronald K. Tacelli er et nyttig oppslagsverk. Katolikken Kreeft er i seg selv en meget oppegående forfatter med mange svært gode bøker innenfor filosofi. Sjekk ut.

Amerikanske William Lane Craig har etter hvert blitt kjent som en dreven debattant som gjerne diskuterer med de dyktigste ateistene i verden. En liten sjekk på nettdebatter viser at han er elsket og hatet for sin stil. Men som forfatter er han utvilsomt på et høyt nivå, og produktiv som få. Reasonable Faith er grunnboka hans i apologetikk. Og den er både grundig og god. En litt lettere variant av denne er boka On guard. Begge er å anbefale.

En annen innføring i apologetikk er Mere Apologetics av Alister E. McGrath. Denne boken liker jeg godt. Den anglikanske professoren McGrath skriver alltid godt. Også han er produktiv som få, og han bør sjekkes ut. Han skriver mye i skjæringsfeltet mellom teologi og vitenskap, og har også levert flere bøker om den nye ateismen. Sjekk ut The Twilight of Atheism, The Science of God, og A Fine-Tuned Universe. En bok jeg ikke har fått lest enda, men som jeg gleder meg til å gå løs på når jeg en dag får tid, er The Open Secret: A New Vision for Natural Theology.

Paul Copan skriver så folk flest forstår det. Hans bok "True For You, But Not for Me" er en ren fornøylse. Boken er først og fremst et oppgjør med relativismen som preger det moderne samfunnet. Copans skrivestil er å ta utgangspunkt i setninger/påstander folk flest har et forhold til og undersøke sannheten i disse. Mange av påstandene er anklager eller problemer knyttet til kristen tro. Copan er en amerikansk konservativ teolog, og ikke alle svarene er kanskje like opplagte i norsk kontekst, men han er verdt å utfordres av. Sjekk ut How Do You Know You're Not Wrong?, When God Goes to Starbucks og Is God a Moral Monster? Den siste er også oversatt til svensk og gitt ut på Credo-akademin.

Gregory E. Ganssle har skrevet en liten perle av en bok om filosofi. Boken Thinking about God. First Steps in Philosophy drøfter hvordan vi kan tenke om Gud på en fornuftig og oppegående måte. Hvordan tenke om Gud?
Et par bøker dere godt kan hive dere på hvis dere er interessert i forholdet mellom skapelse og evolusjon, mellom bibelfortellingene og vitenskapen, er Denis Alexander sin bok Creation or Evolution og Peter Enns bok The Evolution of Adam.


Et par andre kristne forfattere som skriver på høyt nivå om forholdet mellom tro og vitenskap er Alvin Plantinga og John Polkinghorne. Disse er vanskelig å komme forbi. De burde blitt presentert skikkelig her, men jeg må med skam å melde innrømme at jeg har lest for lite av dem. Det har jeg til gode.

 John Lennox er en spennende mann, som i likhet med William Lane Craig og Alister E. McGrath gjerne stiller til offentlig debatt med de nye ateistene. Hans bok Gunning for God, er et meget godt oppgjør med nettopp nyateistenes tanker og påstander.
N.T.Wright er nok en av mine yndlingsforfattere. Boken hans, Simply Christian, er oversatt til norsk med tittelen Ganske enkelt kristen. Den anbefales. Her vil jeg spesielt nevne boken The Challenge of Jesus. Den er på mange måter en nylesing av Jesus som nok vil vekke litt reaksjoner hos en del kirkegjengere. Men i likhet med Peter Enns forståelse av GT, vil Wright ta det bibelske materialet på alvor og se hva fører dette til. Hva vil det si for vårt bilde av Jesus at han levde i jødisk miljø på akkurat denne tiden?


Jesus er stadig sentrum for oppmerksomhet. Hvem var han? Det dukker stadig opp nye tolkninger av denne viktige mannen. Ikke alle som mener noe, eller kanskje, veldig mange som mener noe om hvem han var, tar lite hensyn til bibeltekster og kontekst. Det finnes gode, seriøse bøker som svarer på utfordringene. Her er et knippe: Craig A. Evans Fabricating Jesus; Timothy Paul Jones Misquoting Truth; James K. Beilby and Paul R. Eddy Five Views of The Historical Jesus.

Jeg tror dette får være tipsene for denne gang. Har dere flere tips, skriv gjerne om det i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar