Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

tirsdag 19. januar 2010

En bra bok om ateisme

Julian Bagginis bok Ateisme er en bra bok om nettopp ateisme, og agnostisisme. Den siste holdningen kommer ikke så godt fra det, men han argumenterer godt for sitt standpunkt. Denne boken representerer en form og en tone jeg liker, noe jeg også skrev om i går. Her er det ikke aggresjonen og religionshatet som dominerer, men den klare tanken og fornuften.

Det betyr ikke at denne boken er ufarlig for meg som kristen. Snarere tvert i mot. Denne utfordrer meg veldig. Den krever mye mer av meg enn mange andre bøker om samme tema.

Jeg tror ikke alle ateister er enige i Bagginis konklusjoner. Det skulle vel bare mangle. Men boken er herved anbefalt som en god innføring, også for kristne. Den kom på norsk i 2008 på Humanist Forlag.

2 kommentarer:

  1. Bagginis bok er vel egentlig mer en innføring i humanisme enn ateisme som sådan.

    SvarSlett
  2. Det ser jeg, men han legger vel opp til at ateisme egentlig er humanisme? Men der strides vel ateister, kan jeg tenke meg.

    SvarSlett