Det nærmer seg jul. Og tar jeg ikke helt feil, vil nok enkelte aviser også i år komme med noen oppslag om at forskere f.eks. ikke tror noe på at Jesus ble født i Betlehem. De færreste vil vel løpe til nærmeste bibliotek og lese seg opp på hva forskere egentlig mener av den grunn.
Professor i NT, Steve Moyise, ved University of Chichester, UK, har på en meget god og oversiktlig måte gått igjennom flere av de sentrale problemene knyttet til Jesu fødselsfortellinger i en nylig utgitt bok, Was the Birth of Jesus According to Scripture?. På snaue hundre sider får han gjort unna mye.
Bokens fokus er om eller på hvilken måte fødselsfortellingene stemmer med hva GT sier skal skje. Og det er langt flere uklarheter rundt dette enn hva mange kristne nok er klar over. Både Matteus og Lukas tar seg store friheter i sin anvendelse av GT. Derfor vil en som bare leser GT-teksten i sin egen kontekst, oppdage at NT nærmest bedriver sitatfusk innimellom. Men betyr det at historiene rundt Jesus er funnet på? Nei, det trenger de ikke, i følge Moyise.
Ja, det er sant at en del forskere er skeptiske til at Betlehem faktisk er fødestedet til Jesus. De ser det som heller sannsynlig at Betlehem ble konstruert som fødested p.g.a. Messiasforventningene knyttet til byen. Men tenk om Betlehem ikke hadde noen forventning knyttet til seg i det hele tatt på Jesu tid? Moyise mener dette er tilfellet. Han mener det er stor sannsynlighet for at Jesus faktisk ble født i Betlehem, og at man i ettertid lette i GT for å finne en begrunnelse for hvorfor i all verden det var der han ble født. Betlehems sentrale plass som profeti ble til først i etterkant av Jesu liv.
Moyise, sammen med mange andre forskere, er mer skeptisk til fortellingen om vismennene og stjernen. Her mener mange at det heller er hentet stoff fra parallelle tekster i GT, men avviser ikke at det likevel kan ha skjedd. Problemet med en stjerne som peker på ett hus, har vært diskutert så langt tilbake som til biskop Krysostomos på 300-tallet. Det kan ikke ha vært en stjerne, de er for langt unna, så det må dreie seg om et annet lysfenomen, hvis det i det hele tatt er bokstavelig ment.
Boken tar for seg temaer som Eliasprofetiene, Johannes Døperen, Davids sønn-tittelen, Betlehem, Nasaret, Egypt, Rama, og ikke minst jomfrufødselen. Moysie går faktisk ganske grundig til verks i sin korte bok. Han lander nok ikke alltid på det kristne vil være vant til å høre og tro, men jeg opplever at han har gode poenger for sine standpunkter. Boken er da også anbefalt av storheter som Craig A. Evans og James Dunn.
Denne boken anbefales, særlig overfor alle som liker å face problemstillinger knyttet til Jesus og bibelforskning og ønsker å lese om alternative måter å tolke materialet på. Jeg liker slike bøker.
Betlehemsgreiene understreker forøvrig av tro grunner at Jesus har eksistert.
SvarSlett1) Hvis det var en utbredt tro at Messias var født i Betlehem, ville det være mot sin hensikt å dikte opp en person som er fra Nazaret, om Jesus ikke faktisk var fra den byen.
2) Hvis det ikke var en utbredt tro at Messias var født i Betlehem, ville det være mot sin hensikt å vri en profeti til å passe med Betlehem, om Jesus ikke faktisk var fra den byen.
Gode poenger, Bjørn Are. Det begynner å bli ganske mange sterke argumenter for at Jesus har levd. Jeg får vel begynne å tro på deg jeg også da. He he.
SvarSlettSer jeg skrev av tro grunner, mente selvsagt av blind tro.
SvarSlett