Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

mandag 2. august 2010

Lærerne begynner snart

Inge Eidsvåg må være en klok mann. Jeg innbiller meg i hvert fall det. Han skrev for en del år siden den kloke boken "Den gode lærer". Det er ikke en dum bok å lese hvis du er lærer. Det er en nyttig bok for andre også.

Lærernes velfortjente ferie nærmer seg slutten. Jeg er enig med Eidsvåg i at dette er et av de viktigste yrkene i samfunnet. Derfor slår jeg et slag for at denne gruppen.

Når dere kommer tilbake på jobb, lærere, vit at dere er viktige og gjør en stor jobb. Eidsvåg skriver:
Jeg pløyer og harver det jordsmonn som sinn vokser i; jeg skaper bilder og forestillinger som barn vil bære med seg hele livet; jeg danner morgendagens foreldre, lærere, politikere og militære. Da må jeg yte mitt beste.
Dette kan vel nesten virke skremmende, men på meg virker det inspirerende. Det er når du opplever at det du gjør er viktig, du finner mening i jobben din. Det du gjør med god lyst, gjør du sannsynligvis også bra.

Og husk at du må ha forventninger til elevene:
Noen lærere tror de er snille hvis de ikke har forventninger eller stiller krav til sine elever. Ingenting er mer feilaktig. Hvis du ikke har forventninger til dine elever, inspirerer du dem heller ikke til å ha forventninger til seg selv. Og du signaliserer at det dere driver med, egentlig ikke er så viktig. (Uten forventninger risikerer du heller ikke å bli skuffet.)
Tvi, tvi, lærere. Stå på. Gi barna våre det beste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar