Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

søndag 28. november 2010

Dagens julefilm: A Christmas Carol

Jeg tenkte jeg like gjerne kunne stå fram som en fan av julen. Jeg digger denne høytiden. Ikke stresset og maset, ikke det økonomiske presset, men lys i mørket, familie, forventning, gode historier i hopetall og en veldig god historie om Gud som ble menneske.

Jul og forventninger blir vel hva vi selv gjør det til, noe Charles Dickens har beskrevet så godt i sin klassiske fortelling A Christmas Carol. Her møter vi den ensomme gjerrigknarken Ebenezer Scrooge sitt møte med ånder og spøkelser og seg selv i en livsforvandlende opplevelse natt til 25.des.

Det er en grunn til at denne historien fortsatt fortelles, for historien er glitrende. Og det er da heller ikke få utgaver og uttrykk i film, teater, musikaler, etc. som bygger på Charles Dickens fantastiske historie.

Denne søndagen puttet jeg 1984-utgaven i DVD-spilleren. Selv om sikkert mange i dag er mer kjent med Jim Carrey sin versjon, vil jeg absolutt anbefale denne filmen. George C. Scott spiller fantastisk som Scrooge. Anbefales.

1 kommentar:

  1. Hei! Dette vil virke litt merkelig, men jeg har en oppgave i rle om nyreligiøstitet og jeg søkte litt rundt på google og på et eller annet vis kom jeg inn på bloggen din. Jeg leste et innlegg du skrev for ett kanskje to år siden om mira craig og nyreligiøstitet og boken the sicret. det ser ut til at du kan litt om dette så jeg lurte på om du kunne hjelpe meg litt. så, kunne du har hjulpet meg å forstå hva nyreligiøsitet er? sånn et helt enkelt og konkret svar? har lest litt om dette i boka mi, men skjønner det ikke helt... hadde blitt veldigveldig glad om du orket å ta deg litt tid til dette (du trenger altså ikke)

    fint om du svarer på bloggen min.

    Hilsen Aleksandra

    SvarSlett