Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

søndag 9. september 2012

Meget sterk dokumentar om Israel - Palestina

Jeg er inne i en periode med sterkt fokus på Israel og Midtøsten. Som så mange andre, har jeg et ønske om å forstå hva det dreier seg om. Og det er kanskje noe av det vanskeligste oppi det hele, å forstå akkurat dette. Det er muligens lett å forklare hva som har skjedd i historien. Men er det mulig å forstå hva som skjer i dag? Og er det mulig å se noen som helst løsning her? Nei, det er ikke lett.

Det jeg i hvert fall begynner å se nokså klart, er at det i mange kristne miljøer, også i Norge, nok er mye uvitenhet. I USA er visst uvitenheten langt verre, ifølge dokumentaren jeg har sett i kveld. Jeg tror faktisk det er sant.

En del av prosjektet mitt akkurat nå er å se en haug med filmer og dokumentarer med Israel som tema. Jeg har nesten ikke fått tak i noen i Norge, men heldigvis finnes det ganske mange å få tak i i England og USA.

Occupation 101 er en dokumentar om Israels okkupasjon av palestinske områder. Filmen er meget sterk og vellaget, noe alle dens priser også vitner om. Den kan bare anbefales på det sterkeste. Dens fokus på menneskeverd og krenkelse av menneskeverd er utrolig viktig. Det er faktisk det det egentlig handler om. Er alle mennesker like mye verdt?
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar