Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

søndag 9. januar 2011

The Pacific - hva gjør krig med et menneske?

HBO er gode på TV-serier. Band of Brothers, som kom for noen år siden, var en meget brutal skildring av amerikanske styrkers kamper i Europa under andre verdenskrig. The Pacific er en slags oppfølger, men den har et litt annet fokus en Band of Brothers. Den handler om Stillehavskrigen med Japan, og den er mer personlig orientert enn den første serien. Den sendes nå på NRK, og er absolutt verdt å se.

Det mangler ikke på imponerende actionscener i denne serien heller. I den grad effekter er viktig, er det vel kanskje ikke så mye som overgår dette. Vi har sett mye av det før, både i Saving Private Ryan og i Band of Brothers, men teknikkene blir bedre og bedre. Produsentene har lagt vekt på realisme. Jeg var ikke der, men jeg tror på det jeg ser.

Likevel, det er det sterke ubehaget jeg sitter igjen med. Jeg syns de har klart å få oss så tett innpå noen av hovedpersonene at det gjør ordentlig vondt. Her er det ikke så mye amerikanere mot japanere, helter mot fiender, som det er mennesker mot umenneskelige situasjoner og valg. Hva gjør en slik krig med menneskene som måtte være i frontlinjen? Jeg sitter igjen med et stort spørsmål under filmen: Hvordan skal disse noensinne klare å leve et normalt liv igjen?

Serien er først og fremst og mest av alt ubehagelig å se på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar