Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

mandag 6. juni 2011

Bokanbefaling: Son of Hamas

Son of Islam av Mosab Hassan Yousef kom ut 2010 og ble en bestselger i USA. Og det er lett å skjønne, for dette er en meget interessant bok. Den er utgitt på norsk av Hermon Forlag.

Etter hva jeg har skjønt, skal boken være etterrettelig. Forfatteren er sønn av en Hamas sine ledere og gründere. Han lever på Vestbredden, og vokser opp med at faren stadig blir pågrepet av israelerne og fengslet for lange perioder. Alt ligger vel til rette for at sønnen skal bli islamist og israelshater. I stedet tar sønnen en helt annen vei.

Mosab Hassan Yousef gjennomgår en bemerkelsesverdig reise. Fra islamist, til å jobbe for israelsk etterretning, for til slutt å bli en kristen. Her får vi et unikt innblikk i Midt-Østen fra innsiden, og ikke minst et møte med en muslim som blir mer og mer fascinert av Jesus. Ja, det er en omvendelsesbok, men i nesten like stor grad en spenningsbok. Godt skrevet. Og jeg føler meg i hvert fall litt klokere etter å ha lest boka. Så håper jeg historien er like sann som den gir seg ut for.

Boka anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar