Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

lørdag 5. januar 2013

Praktisk veiledning for det kristne livet

Atleter for Kristus er navnet på en bok som kom ut på Verbum forlag i 2010. Boka er skrevet av Sven Aasmundtveit og har undertittelen Håndbok for det kristne livet. Jeg har nettopp lest boka og sitter igjen med at dette var et veldig konstruktivt og godt bidrag til å jobbe med kristenlivet.


Atleter for Kristus - Sven Aasmundtveit
 
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5110042

Mange kristne i vår tradisjon er vant til å tenke at vi ikke kan gjøre oss fortjent til å ta i mot frelse. Den er en gave fra Gud, ufortjent, av nåde. Vi hviler i Guds nåde. Og det er jo sant. Men er det ikke noe som skurrer hvis kristenlivet bare blir hvile? Må det ikke leves ut i praksis? Må det ikke være litt rytme på ting og tang? Jeg er overbevist om at kristenlivet som så mye annet jevnlig, daglig, ukentlig og månedlig har godt av litt struktur og trening. Men hvordan?

Sven Aasmundtveit har levert en praktisk liten perle, hvis det går an å bruke det uttrykket, som er så jordnær og enkel at den kan fungere som en veldig god veileder til et mer utlevende kristenliv. Her henter han inspirasjon fra både kirkens eldste historie, keltisk tradisjon, og moderne tradisjoner.

Det kan sikkert diskuteres om den burde hete Atleter for Kristus, siden det blir litt mye toppidrettsutøverassosiasjoner, men boka er jo absolutt skrevet for vanlige folk. Her er det stoff for sofasliterne som trenger litt hjelp til å komme seg ut, og for de som ønsker å komme skikkelig i form. Jeg vil gi forfatteren cred for å ha med sunne refleksjoner rundt emner som fort kan bli litt vanskelige for oss. Dette er en nøktern bok, men med en tydelig retning mot et mer innholdsrikt kristenliv.

Om ikke lenge er det fastetid. Denne boka kan godt være en veileder også for den tiden. Jeg tror jeg stadig kommer til å slå opp både det ene og det andre kapittelet. At boka er utstyrt med både oversikt over Treningsapparater og Treningsprogram er et stort pluss.

Herved anbefalt, også til samtalegrupper evnt. bibelgrupper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar