Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

mandag 8. august 2011

Var Jesus en apologet?



Spørsmålet høres kanskje rart ut, men bakgrunnen er at i noen miljøer mener man at apologetikk er noe annet enn det Jesus holdt på med. Det er ikke sjelden å møte kristne som er skeptiske til apologetikk. Jeg erfarer det litt oftere enn jeg liker.

I boken "The Apologetics of Jesus" av den kjente apologeten og forfatteren  Norman L. Geisler og den litt mindre kjente Patrick Zukervan går forfatterne systematisk til verks for å vise at Jesus var den største apologeten av dem alle.

Dette er en veldig grei bok. Veldig ryddig og lettskrevet. Den kan godt fungere som en første innføring i apologetikk også. Jeg setter spesielt pris på alle eksemplene fra Jesu egen undervisning.

Jeg er ikke tvil: Jesus bedrev apologetikk på høyt nivå. Det er helt klart mulig å lære mye av hans formidling.

1 kommentar:

  1. Det er flott at du oppdaterer oss på dette feltet og anbefaler relevant litteratur.
    Hilsen Aage Myksvoll

    SvarSlett