Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

onsdag 9. desember 2009

Advent for alle

Mange ting å bli provosert av:
  • Handelsstanden startet julesalget alt for tidlig i år også. Skjerp dere!
  • Været i advent er stadig vekk en katastrofe. Hvor er Jens Stoltenberg i dette?
  • Human-etikerne gir seg ikke med å krangle om julegudstjenestene. At dere gidder.
  • Human-etikerne, igjen, må på død og liv si at julen er eldre enn den kristne julefeiringen. Bla, bla, bla.
  • Rein Aleksander og Bettan mener kirken er hyklere som ikke legger seg flate når artister som dem, i verdensklasse, nedverdiger seg til å komme innom. Respekt.
  • Mediaoppslag som sår tvil om Jesus. Som om mediene plutselig bryr seg om Jesus.
  • Nok en gang sender vi flere julekort enn vi mottar. Hallo, er vi venner eller?
  • Alt dreier seg om penger og glans og glitter.
Og slik kunne jeg fortsatt.

Men stopp litt. Hvis advent dreier seg om å vente på noe godt, en forberedelsestid til en høytid, så vil jo alt mitt fokus på disse tingene ødelegge min advent. Jeg velger faktisk selv om jeg ønsker å bli provosert eller ikke.

For meg er julen kanskje den fineste høytiden (litt usikker på om den topper påsken, men ...), fordi den har et fantastisk, grensesprengende og sterkt budskap om Gud som ble menneske. Jo eldre jeg blir, jo sprøere blir der, og jo mer glad i det blir jeg. Hver dag i advent kan fylles med små meditasjoner over dette. Dette kan ha fokus, hvis jeg vil.

Også har jeg skjønt noe, på min eldre dager, at selvsagt skal alle få feire jul på sin måte, med det innholdet de ønsker å legge i det. Som kristen har jeg på ingen måte enerett på meningen med julen. Jeg ønsker selvsagt ateisten og hans familie en riktig god jul, og håper den fylles med mening og godhet, selv om Jesus ikke er sentrum der i gården. En tanke om at de burde ikke feire jul i det hele tatt, er i beste fall forhistorisk og lite kristelig, tenker jeg.

Derfor er jeg litt skeptisk til Facebook-gruppen Ingen jul uten Jesus. Ikke fordi jeg er uenig i budskapet. For meg er det ingen jul uten Jesus. Men fordi det kan høres ut som om vi mener at ingen har lov til å feire jul hvis de ikke feirer Jesus.

Så til alle, og jeg mener virkelig alle, ønsker jeg en god advent. Bruk litt mindre penger enn handelsfolka ber dere om, for miljøets skyld.

3 kommentarer:

  1. La oss starte facebookgruppa Ingen julefeiring uten advent.

    Julefeiringen har lenge ødelagt for advent. Skal vi sladre til Herodes eller de vise menn?

    SvarSlett
  2. Bjørn Are, regner med at du er administrator for den.

    SvarSlett
  3. Dette er jeg veldig enig i. Som kristne har vi ikke monopol på en feiring midt i mørketiden.

    Og gratulerer med bloggen!

    SvarSlett