Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

tirsdag 22. desember 2009

Mer skryt til Klassekampen


Jeg har blitt tatt litt på senga av Klassekampen. Har hørt at det er en bra avis, men har aldri gitt den helt sjansen. Jeg har alltid fått vondt i magen av AKP-ml, 70-talls-venstre-ekstremisme, kommunisme, proletarisering, etc. Dette klinger ikke godt i det hele tatt for meg. Hardbarkede, sinte og humørløse folk hele gjengen. Og sterke religionshatere. Jeg har kanskje en utrolig arrogant holdning til de som var unge og radikale på 70-tallet, men jeg syns de var dumme. Rett og slett korte i tankegangen, naive og dumme. Så kom ikke her med Klassekampen.

Nei, takke meg til gode, gamle Vårt Land.

Men noe har jo skjedd, tydeligvis. Flere ganger har jeg fått med meg at Bjørgulv Braanen har vært i hardt vær på venstresida. Særlig når han har kommet med utspill jeg har likt. He he. Morsomt. Jeg er altså ikke sosialist, men en meget passiv medlem av KrF. Så vet dere det.

Braanen imponerer meg. Han står fram som en tydelig og prinsipiell leder av venstresidens avis. Og noe har skjedd med venstresidens forhold til religion. Forfatteren Gert Nygårdshaug mener at KK ikke skal gi spalteplass i det hele tatt til "talsmenn for overtro", altså religiøse personer. Han om det. Braanen svarer på lederplass i dag på denne kritikken.
Vårt utgangspunkt er at religion finnes og spiller en samfunnsmessig rolle. Derfor skal den dekkes og behandles som nettopp det, et samfunnsmessig fenomen.

I en del debatter hevdes det at alle former for religion må bekjempes med hard hånd, fordi gudstro står i motsetning til fornuft og rasjonalitet. Det er nok mulig, men slik jeg ser det er det ingen konflikt av større samfunnsmessig betydning mellom for eksempel den dominerende lutherske kristendommen i Norge - både slik den forkynnes i landets kirker og slik den praktiseres av vanlige nordmenn - og rasjonalitet og fornuftstro.

Det er også en realitet at i en stadig mer gjennomkommersialisert verden, kan religion i noen sammenhenger være en positiv kilde til alternativ tenkning.
Jeg håper Gert Nygårdshaug ikke har for stor innflytelse i KK. Braanen klarer dette fint alene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar