Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

onsdag 16. desember 2009

Noe er fryktelig galt med mobiler

Jeg skulle så gjerne vært en miljøvennlig mobilbruker. Men det er faktisk nesten helt umulig, enda jeg ikke bytter mobil så ofte som jeg kan.

Vi er en familie på fem. Alle har mobil. Dette er kanskje unødvendig, men sånn er det blitt. Vår yngste datter fikk mobil i sommer da hun ble 10. Det er vanlig her i distriktet.

Vanligvis når jeg kjøper elektronikk, kjøper jeg aldri billige produkter. Jeg ser etter kvalitet, og tenker at dette er det mest miljøvennlige jeg kan gjøre (hvis man ser bort fra å la være å kjøpe noe som helst). Det er et poeng at varen er så dyr at du gjerne sender den på reparasjon når den går i stykker i stedet for å kjøpe ny.

Slik er det ikke i mobilbransjen. I dag har vi to av våre mobiler inne på reparasjon. Det er mer regelen enn unntaket at minst en av fem mobiler er ødelagt. Den ene mobilen har garantien gått ut på, og vi har fått beskjed om at det vil koste oss mer å reparere den enn å kjøpe en helt ny. Så bra? Nei, overhodet ikke. Slikt blir det forferdelig mye søppel ut av.

Det bør være et stort moralsk (!) problem for bransjen og samfunnet at vi heller kjøper nye mobiler enn reparerer de gamle. Jeg får skikkelig dårlig smak i munnen av dette systemet.

Det er mulig at gjenvinningen er så bra at det ikke er noe miljøproblem å hele tiden kaste så mye mobiler, men jeg tviler sterkt på det. FBI på NRK avslørte jo for noen uker siden at det hadde blitt big business å få sendt elektronisk avfall til fattige land for demontering og sortering. Med enorme lokale miljøproblemer som resultat.

Jeg er lekmann på dette feltet, men lurer på om det er mulig å få mobilmarkedet til å fungere like bra som den beste delen av elektronikkbransjen. Skru opp kjøpesummen på mobilene så mye, og reduser reparasjonsprisen tilsvarende mye, at folk ikke er i tvil om at mobilen bør repareres og brukes i noen år til.

Dette var et hjertesukk fra mobilbruker med dårlig samvittighet over mobilforbruket i familien.

PS! Jeg tror vi har "brukt opp" alle våre mobiler omtrent til de ikke virker mer.

4 kommentarer:

  1. Ja. Og så er det jo veldig trist å tenke på hvem som sitter og demonterer og sorterer alle mobilene vi kaster - nemlig fattige kvinner og barn i Kina som på den måten utsettes for masse farlige stoffer som finnes inne i mobilene + kjemikaliene de må bruke. :(

    http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6839130

    SvarSlett
  2. Det er tilsvarende med printere. Det er nesten like billig å kjøpe nye printer, som å kjøpe blekk til den man har.

    SvarSlett
  3. Helt enig, Stian. Printere går inn under samme kategori.

    Emilie: NRK-serien er sterk. Bør ses av alle.

    SvarSlett
  4. Njææ.. Ikke helt enig i det med printerene.. En printer har du sjeldent stort behov for å skifte ut, og de går sjeldent i stykker. Det er lett å bli lurt av at blekk er dyrt, men når du kjøper en blekkpatron får du en full blekkpatron, og når du kjøper en ny printer får du ikke på langt nær like mye.. Et annet tips er refillblekk. Ikke veldig vanskelig å fylle på og en del billigere.

    SvarSlett