Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

søndag 27. desember 2009

Jesus, sport og blasfemi

Med denne bloggposten ønsker jeg å komme med tre påstander. Alle kan diskuteres.
  1. Det er lov å lage tulletegninger av Jesus, selv om han er det mest hellige jeg vet om. God humor er god humor. Når det gjelder blasfemi, eller det folk oppfatter som blasfemi, tror jeg det er noe alle må finne seg i. Jeg er mot at vi skal ha en lov som forbyr en viss type religionskritikk. Og ja, vi må tåle å såres på det vi mener er hellig uten å såre tilbake.
  2. Jeg er sikker på at Jesus er enig med meg om at det er for mye fokus på sport i verden, særlig fotball. Her legger jeg opp til enkle taklinger og mange motstandere, men jeg er røsten til den tause majoriteten av husmødre og fotballenker.
  3. Jesus er en bra kar.

3 kommentarer:

  1. 1. Ja, det må vera lov å laga god humor av heilage symbol, men ein må ha respekt for folk sine kjensler.

    2. Eg har vore litt usikker på kva du meiner med postulatet "Sport er oppskrytt". Godt å høyra at det gjeld fotball og, slik eg tolkar det, sport på TV og i aviser. Eg er fullstendig samd, men eg tykkjer sport og idrettsleg aktivitet er bra!

    3. Definitivt! Eit førebilete for oss alle.

    SvarSlett
  2. 1. Enig, men er usikker på hvor grensen min går for hva jeg vil kalle blasfemi som jeg ikke støtter og hva som er grei Gud-og-Jesus-humor..

    2. Fotball er opium til folket! Og veldig brukbar underholdning.

    3. Jesus er best.

    SvarSlett
  3. Ang pkt 2: Det er sport, og spesielt fotball, i media jeg snakker om. Ikke det å bedrive sport. Jeg er helt klart for både den ene og den andre kroppsbevegelsen.

    SvarSlett