Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

tirsdag 29. desember 2009

Pat Metheny

Dagens bloggpost handler om en av de artistene jeg hører mest på, tror jeg. Pat Metheny kom sent inn i mitt liv, veldig sent. Men da han først kom, fikk han stor oppmerksomhet. For dette er godmusikk. Vi snakker jazz, fusion og latin-jazz, stort sett bare instrumentalmusikk.

Pat Metheny må være en av verdens beste gitarister innenfor sin sjanger. For meg er han den beste. Musikeren Pat Metheny har spilt inn utallige plater og spilt sammen med mange store jazz-navn som Chick Corea, Charlie Haden, John Scofield, Herbie Hancock, Ornette Coleman, etc.

Den mest progressive musikken til Pat Metheny treffer meg ikke helt, i krever den litt av lytteren. Det som derimot treffer meg midt i magen, er når supergutta i Pat Metheny Group spiller sammen. Denne gruppen ble startet i 1977, og i tillegg til PM er Lyle Mace på keyboards og piano den sentrale som har vært med helt fra starten av. Det er også disse to som skriver låtene. Det er så bra, så vakkert og så forførende.

Dette er teknisk toppklasse, det er god lyd fra A til Å og det er perfekt. Det kan jo fort bli veldig kjedelig flinkis-musikk, men det er det altså ikke. Først og fremst fordi de skriver utrolig gode låter, og dernest fordi det er musikken, innlevelsen, som bærer låtene, ikke teknikken. Hva mer kan jeg si? Jeg elsker det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar