Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

onsdag 9. desember 2009

En liten suksess på Facebook



Facebook er in. Mange mener mye om Facebook, men akkurat nå er det i hvert fall det nettsamfunnet som gjelder for flest folk i Norge. På Facebook dyrkes nettverk og vennekontakter. Det er også et sted hvor man forteller andre litt om hvem man er, blant annet gjennom hvilke grupper man melder seg inn i. De fleste gruppene er kanskje bare tullegrupper. Men mange er bra, med viktige budskap for eller mot et eller annet.

På et tidspunkt la jeg merke til at det var en del grupper som var veldig pro alkohol. De kjempet for lengre åpningstider, billigere alkohol og hylling av drikking og alkohol. Jeg reagerte på dette. Gikk det an å lage en motgruppe mot disse, som ikke ble markert negativt, men positivt? Hva med en gruppe som hadde et positivt budskap, men som kanskje vakte litt oppsikt ved å bruke et negativt ord som noe positivt? Det drikkes for mye i Norge, og jeg ville gjerne gjøre noe med det. Så en Facebook-gruppe ble startet.

17.januar i år startet jeg gruppen ”Litt mindre alkohol – ’festbremsens’ venner”. Jeg syns det var en kul tittel, og tenkte at de som turte å ha det stående på sin Facebook-profil ,var modige. Poenget var i hvert fall å lage en motstrøms gruppe, en gruppe som kjempet for en litt annen utvikling i samfunnet i forhold til alkohol. Med ”litt mindre alkohol” var egentlig målet satt. De fleste som ikke er med på drikkepresset er vant til å bli kalt festbremser, så hvorfor ikke like godt prøve å gjøre det ordet til noe positivt. Min tanke er at det er fylla som bør bremses, ikke festen, fordi fylla ødelegger for den festen jeg syns er bra. Jeg har fått noen ytterst få negative kommentarer på dette ordet, men de fleste syns det er gøy å prøve å gjøre det til noe positivt.

Hvem er så jeg? Jeg er en gift trebarnspappa på 41 år fra Hedmark, et sted som dessverre er kjent for sin flatfyll, men heldigvis ikke bare det. Jeg er utdannet lektor og jobber som inspektør på Sagavoll Folkehøgskole i Telemark. Sagavoll er en kristen folkehøgskole, og jeg har vokst opp i et kristent miljø. De fleste kristne ungdommene jeg vokste opp med, var avholdsfolk. Slik er det ikke lenger i kristne miljøer. Og svært mange som tidligere var avholds, er ikke lenger det i voksen alder. Mange kristne miljøer har et veldig kultivert forhold til alkohol, og det er jo greit, men jeg er likevel litt bekymret for at mange har blitt litt utydelige eller tause om alkoholens skader for samfunnet.

Jeg har aldri likt meg på fyllefester. En god fest for meg er hyggelig samvær med hyggelige mennesker som kan snakke om interessante ting sammen. Jeg ønsker et samfunn som ser litt annerledes ut. Mindre drikkepress, mindre alkoholproblemer og færre alkoholrelaterte skader. For meg er mitt engasjementet begrunnet i hva slags samfunn jeg ønsker, ikke i at jeg er kristen. Men som kristen er det naturlig å tenke at jeg også har et ansvar overfor de svakeste i samfunnet, og da støter man vel fort på alkohol, tror jeg.

Da jeg opprettet gruppen på Facebook, tenkte jeg kanskje først og fremst på nåværende og tidligere elever på Sagavoll. Jeg ønsket å støtte dem som hadde valgt å ta et avholdsstandpunkt, eller som hadde et svært moderat forbruk, men ellers var veldig bevisste på at alkohol er et stort samfunnsproblem. Jeg ønsket å støtte de som ville protestere litt mot det enorme drikkepresset studenter blir utsatt for, som jo er helt sprøtt. Nå kunne de bruke denne anledningen på Facebook til å tone flagg. Derfor tenkte jeg i mitt stille sinn at 500 stykker ville være en stor gruppe.

I dag er rundt 1800 (!) medlemmer av gruppa, og den vokser stadig. Og det som startet med Facebook- vennene mine, har spredd seg til hele Norge og lenger enn det. Jeg syns jo dette er utrolig morsomt. Her er det folk med alle slags livssyn og interesser, og ikke minst i alle aldre. Det som forener er alkoholsynet. Jeg hadde ærlig talt ikke trodd at så mange ønsket å være med i en slik motstrøms gruppe. Det er også veldig hyggelig å få mye positiv respons. Folk gir tilbakemelding på at det er godt å se at det er så mange som deler syn i denne saken.

Jeg legger stadig ut artikler fra aviser, stort sett nyheter, som viser hvor viktig denne saken er. Tenk et samfunn uten fyll, det ville faktisk vært et helt annet samfunn enn det vi har i dag. Lurer på hvor mange vi klarer å få med i denne gruppa? Det er ingen organisasjon, og kommer heller aldri til å bli det. Den er for Facebook-brukere som vil ha en kul gruppe på sin profilside.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar