Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

onsdag 16. desember 2009

Les Miserables

Det er midt på natta, og jeg får ikke sove. Da kan jeg like godt blogge litt. Og hva er bedre enn å presentere noe en er glad i? Les Miserables er den mest fantastiske musikalen jeg vet om.

Jeg har sett denne i London og New York, jeg tror det er 8 eller 9 ganger nå. Jeg har lest boka. Jeg har musikken på en CD jeg stadig setter på. Og jeg har flere videoer. Noen vil sikkert si at det er litt på grensen til å være fanatisk, men det er det ikke. Jeg er en sindig hedmarking.

Hva er bra? Først og fremst historien til Victor Hügo. Musikalen og filmene bygger på denne, men ingen har holdt seg hundre prosent til originalen. Likevel er det så bra gjengivelse at det beste og viktigste kommer med. Når en god historie blir fortalt gjennom meget god musikk, er det ikke vanskelig å bli forelsket i musikalutgaven av Les Mis.

Hele fortellingen er dypt preget av kristen tro. Livssyn står mot livssyn hos hovedrollene, og nåde står mot rettferdighet. Så mye bra det er her.

Jeg skulle liksom skrive dette for å bli enda mer trøtt, i stedet blir jeg mer og mer våken av å tenke på Les Miserables. Jeg må bare anbefale denne til alle. Men det er ikke lurt å se musikalen uten å ha satt seg inn i historien og helst også musikken på forhånd. Opplevelsen er svært forskjellig med og uten forberedelse.

Den filmen jeg liker best, er den nedenfor.
Jeg vet andre liker andre bedre.
Smak og behag.

Og god natt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar