Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

torsdag 3. februar 2011

Bibelsteder kristne kan. Ta testen.

Kristne har sitt eget stammespråk akkurat som alle andre grupper. Den som har vært en del i kristne sammenhenger, vet at noen bibelsteder er viktigere og hyppigere i bruk enn andre. Disse bibelstedene glir inn i språket.

Tidene forandrer seg, og det er kanskje ikke de samme versene dagens kristne ungdom kan, som det forrige generasjon kunne. Men her er i hvert fall en liten test på ganske sentrale Jesus-sitater jeg mener er viktige i mange kristne miljøer i dag.

Test deg selv. Fyll ut resten av setningen/verset.

  1. Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men ...
  2. Før himmel og jord forgår, skal ikke ...
  3. Fader vår, ...
  4. Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, ...
  5. La de små barn komme til meg, ...
  6. Du skal elske Herren din Gud ...
  7. Min Gud, min Gud, ...
  8. Be, så ...
  9. På frukten skal ...
  10. Ingen tenner et lys og ...
  11. Jeg og Faderen er ...
  12. Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så ...
  13. For den som setter seg selv høyt, skal ...
  14. Det er lettere for en kamel å gjennom et nåløye ...
  15. Gi keiseren hva keiserens er, ...
  16. Far, om du vil, ta dette beger fra meg! ...
  17. Ingen kan se Guds rike hvis ...
  18. For så høyt har Gud elsket verden ...
  19. Den av dere som er uten synd, ...
  20. Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde ...
  21. Jeg er veien, ...
  22. Jeg er vintreet, dere ...
Svarene kan du finne selv, f.eks. på bibelen.no. Hvor mange klarte du?

2 kommentarer: