Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

onsdag 28. april 2010

Bokanbefaling

Denne bloggposten er ikke så lang. Jeg ønsker egentlig bare å slå et slag for en bok jeg blir mer og mer glad i. Ja da, det er selvsagt Bibelen. Jeg syns faktisk Bibelen blir bedre og bedre, og det kan vel ikke være et dårlig tegn for en bok.

Det er mye jeg ikke forstår der. Noen tekster må jeg jobbe med. Noen tekster trenger tid. Noen tekster kommer jeg sikkert aldri til å forstå. Men det er merkelig hvor fort en del tekster åpner seg når jeg bruker litt tid på dem, leser litt i en kommentar, eller slår opp noen vanskelige ord. Og det er verdt det.

Problemet for meg, og sikkert mange andre, er vel egentlig ikke det vi ikke forstår, men det vi forstår, som en klok mann har sagt det. Bibelen peker ut en vei i livet. Den peker i en spesiell retning. Derfor er den ikke likegyldig til hvordan jeg lever heller. Og det er krevende. Samtidig sier den noe om forsakelse, offer, omvendelse, men også om liv, glede, Guds rike, rettferdighet og himmel. Mange av ordene er så kloke og vakre at de er rene smykker. Ord til trøst, oppmuntring, tilgivelse og fred.

En fin øvelse du kan bruke på denne boka, er å finne smykkene, lære dem utenat og pugge dem. Livet vil selv gi deg rikelig anledning til å få nytte av dem.

1 kommentar:

  1. Det var egentlig et godt tips. Jeg kan så godt som ingenting utenat fra Bibelen, og sklle gjerne hatt noen slike "smykker" :)

    SvarSlett