Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

lørdag 15. mai 2010

Facebook engasjerer følelsene til folk


Jeg syns det er så utrolig merkelig at folk blir så fryktelig engasjert når Facebook blir tema i en debatt. De som ikke er på Facebook, bruker ofte svært sterke ord om det å være på Facebook. Hvorfor det egentlig? Håkon B. Schrøder blogger om Facebook på NA24, og reaksjonene på innlegget hans er voldsomme, spør du meg.

For meg er Facebook er plattform som kan brukes til svært mye. Det er ikke bare en sosial tjeneste, men også en plattform for informasjon, spill, aktiviteter, etc. Flere og flere arrangører bruker Facebook aktivt for å lansere sine tjenester, bokklubbene er i gang, NRK og TV2 bruker det, etc. Med andre ord er dette en utrolig god tjeneste som mange ser seg tjent med å bruke.

Jeg tror ikke denne plattformen er verken god eller ond. Den er ikke mer tidstyv enn man lar den få være. En bil, en hage, en frimerkesamling og en bok kan vel være like så mye tidstyver. Det er fullt mulig å bli avhengig av Facebook, men jeg tror de fleste vil regulere bruken til et normalt nivå over tid. For meg, tro meg, er det helt greit om Facebook i morgen blir erstattet av en ny plattform. Jeg har ingen sterke følelser på det, men jeg tror ikke det vil skje med det første.

Twitter er en langt mer begrenset tjeneste og vil nok aldri erstatte Facebook.

Tilbake til Schrøder. Han er spesielt er opptatt av at arbeidsgivere ikke bør legge hindringer i veien for at ansatte bruker Facebook i arbeidstiden, slik rådmannen i Halden kommune har gjort. Men heller oppmuntre til bruk. Det handler om tillit til sine medarbeidere, og det handler om å profilere bedriften gjennom at ansatte er aktive. Stormberg er vel kanskje det mest profilerte selskapet som aktivt har gått inn for at ansatte bør bruke sosiale medier. Jeg tror dette vil øke, selv om det nok vil være store forskjeller fra bedrift til bedrift hva gjelder reklameverdi gjennom Facebook.

Det som likevel fikk meg til å skrive denne artikkelen, var reaksjonene, altså kommentarene, under innlegget til Schrøder. Hvorfor så mye følelser?

2 kommentarer:

  1. Dette er min erfaring også. Facebook er en god plattform til å bruke på den måten den enkelte velger selv.
    Kommer man i diskusjom med en Ikke-facebook-bruker er meningene ofte veldig forutinntatte og sterke. Ble tom skjelt ut en gang da jeg prøvde å forklare hva Facebook var .... :(

    SvarSlett
  2. Facebook kan helt klart brukes som markedsføring for bedrifter. Brukt på rett måte er det en ganske genialt reklamemedie, brukt på feil måte har det motsatt effekt.

    I Danmark hadde de en undersøkelse der de konkluderte med at danske arbeidsgivere tapte 10 milliarder kroner i året på facebook. I mine øyne er det lite som skiller 5 minutt røykepause og 5 minutt på facebook. I det skille ville iallefall facebook komme mye bedre ut siden det har markedsføringsverdi.

    Tenk for en markedsføring det er for Sagavoll hvis 120 elever skriver at de har det fantastisk en gang om dagen, det kan knapt settes en verdi på.

    SvarSlett