Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

søndag 23. mai 2010

Pinse - alle skal med

Jeg innbiller meg at det må være ganske pinlig å bli stoppet på gaten av en journalist som spør om noe du burde visst, men som du rett og slett ikke har snøring på. Pinse er nok et av disse temaene. Hvorfor feirer vi pinse? Vet ikke. Det har jeg aldri tenkt på.

Nå er det jo i det hele tatt litt mindre håndgripelig enn jul og påske, dette med pinse. Vi har få symbolhandlinger og tradisjoner knyttet til høytiden. Jeg tror kanskje ikke en gang kristne i Norge føler at de må ha med seg en gudstjeneste i pinsen. Det er en avslappet høytid. Fri.

Vårt Land skrev denne uken om at Den ortodokse kirken er pinsekirken framfor noen. De fleste i Norge ville vel svart Pinsebevegelsen. En dansk teolog skrev på sin blogg at pinsekirken framfor noen må være Den lutherske kirken. Vi kan tenke litt forskjellig om dette, men ingen kirke eier pinsen. Det er vel egentlig noe av det pinsen handler om. Den eies ikke av noen spesiell, men er for alle. Alle skal med.

I GT vet vi at noen utvalgte mennesker hadde Den hellige Ånd (DHÅ). Den var ikke allmenneie. Likevel profeteres det om at en dag skal Herren utøse sin Ånd over alle mennesker. Jesus begynner i slutten av sitt liv å fortelle om at når han etter hvert skal forlate disiplene, vil de ikke bli som foreldreløse barn, men få DHÅ inni seg. DHÅ vil fortsette å gjøre mye av det Jesus hadde gjort, og den ville være selve tegnet på at Gud var tilgjengelig for alle som ville ta i mot. Man trengte ikke mellommenn eller spesielle steder for å ha med selveste Gud å gjøre.

DHÅ har for meg til tider framstått som noe litt sært, noe for spesielt interesserte. På 80-tallet gikk diskusjonene høyt om for eller mot Oase, karismatikk, etc. Det ødela for mange av oss. For det gjorde veien til å forstå hvor viktig DHÅ er for hver eneste kristen, veldig lang - og kanskje til og med lite attraktiv. I dag er jeg overbevist om at DHÅ virker på langt flere områder enn i noen utvalgte sammenhenger.

DHÅ er viktig, til og med svært viktig. Den dagen alle kristne kunne bli fyllt med denne gaven, er verdt å markere. For kristne er avhengige av den. Uten DHÅ kan vi ikke se Gud, kjenne Gud, oppleve Guds nærvær, etc. DHÅ trenger seg ikke på, men er der. Som en gave. Til alle. Jeg tror slagordet "Alle skal med" er sannere for DHÅ enn det er for Arbeiderpartiet.

At DHÅ ble gitt både til slaver og herre, menn og kvinner, rike og fattige, er den sanne kristendommens vesen og en viktig suksessfaktor for hvorfor kristendommen var så attraktiv.

Ha en god pinse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar