Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

onsdag 17. februar 2010

Hun må komme seg ut av forholdet

Menn står for nesten alle drapene i Norge. Hele 95%. Og selv om drapsprosenten gledelig nok har gått ned med 20% de siste 20 årene (!), er det god grunn for menn til å ta et grundig oppgjør med seg selv. For menn står også for nesten all vold i samfunnet. Og mest vold utøves i hjemmet.

Dette og veldig mye annet serverte den kunnskapsrike professoren Paul Leer-Salvesen i et foredrag for elever og ansatte på Sagavoll Folkehøgskole på mandag kveld. Hans siste bok "Forsoning etter krenkelser" var temaet for kvelden. Han har intervjuet tretten tilfeldige drapsmenn. Rettelse fra Leer-Salvesen: - I boken "Forsoning etter krenkelser" intervjuer jeg tre sønner som vokste opp med voldelige fedre. En av dem drepte sin far da han var 16. Nå er de voksne, og ingen av dem er selv blitt voldelige fedre. De kan ikke si at de har tilgitt fedrene sine, men de har klart å forsone seg med fortiden sin og gå videre i livet til en annerledes måte å være far og mann på. Og han har intervjuet kvinner som har blitt voldtatt og mishandlet av sine menn eller fedre.

Dette foredraget gjorde inntrykk på oss. Han spekulerer ikke i sterke historier, og er på alle måter en svært ydmyk mann der han står med sin rolige sørlandsstemme. Likevel er han klinkende klar på etiske råd, på kristne miljøers behandling av tilgivelse og på hvor viktig det er at gutter får gjort noe med mannekultur og holdninger. Dette var en viktig kveld. Temaet er viktig. Og jeg håper boken er like bra som foredraget. Jeg skal i hvert fall kjøpe den.

Leer-Salvesen hadde to råd til kjærestepar som jeg har lyst til å sitere her:
  1. Hvis du er sammen med en som slår deg, gi han kun én sjanse til. Gir han seg ikke, må du komme deg ut av forholdet. Sjansen er stor for at han vil fortsette å slå deg. Ikke tro at han kommer til å gi seg med dette senere.
  2. Hvis du er sammen en som aldri innrømmer feil, gi han/henne kun tre-fire sjanser til. Noen vil alltid gi skylden til andre. Disse menneskene er farlige. Dersom han/hun fortsetter med å ikke innrømme feil, må du komme deg ut av forholdet.
Dette er kloke råd. Jeg bringer dem videre og håper at hvis noen kjenner seg truffet, ikke nøler med å følge rådene.

Leer-Salvesen snakket mest om skyld, straff, forsoning og tilgivelse. Jeg kunne skrevet referat av hele foredraget, men nøyer meg med dette i denne omgang. Han vet hva han snakker om. Vi lærte rett og slett veldig mye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar