Jeg er fullt klar over alle de gode grunnene til ikke å tro på Gud. Likevel tror jeg. (Philip Yancey)

torsdag 3. juni 2010

Tollerens bønnefristelse

Fariseeren stilte seg opp og bad slik: "Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, som snyter, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som den tolleren der. Jeg faster to ganger i uke og gir tiende av alt jeg tjener."

Tolleren stod langt nede og kjente raseriet stige inni seg. Så bad han: "Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er selvrettferdig og hovmodig. Takk for at jeg aldri har latt meg friste til å tenke om meg selv at jeg er et bedre menneske enn andre. Takk for at jeg ikke er som den fariseeren der. Jeg er en ydmyk mann, Gud."

(For en riktig gjengivelse av Jesu versjon om denne liknelsen, se Luk 18, 9 - 14)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar