Hva opplever en tilhører til en tale som positivt? Og hva får tilhøreren til å falle av lasset, eller miste tråden? Hva er bra virkemidler, og hva faller helt igjennom?
Jeg har i mange år undervist våre elever i andaktslære, eller andaktsverksted som vi kaller det. Elevene våre er rundt 20 år gamle, og mange har lang erfaring som tilhørere i både møter og gudstjenester. Hver gang starter jeg med å be dem sette opp en liste over hva som trekker en tale opp og hva som trekker en tale ned.
25 elever har akkurat gjort denne oppgaven nå i år også, så her kommer listene over noe av det årets elever skrev ned. Etter 10 år med undervisning i dette, må jeg jo si at det er slående hvor lik listen blir fra år til år.
Dette opplever tilhøreren som positivt ved en tale:
- At taleren er engasjert
- At taleren er personlig
- At taleren er reflektert
- At taleren er jordnær
- At taleren har humor
- At taleren er ydmyk
- At taleren viser respekt for annerledes tenkende
- At taleren snakker rolig (men engasjert), med små innlagte pauser
- At taleren er godt forberedt og kan det han/hun snakker om
- At taleren har øyekontakt med sitt publikum
- At temaet er aktuelt for meg
- At temaet er aktuelt for samtida
- At talen inspirerer til videre tenkning
- At talen gir folk følelsen av å ha lært noe
- At talen har en rød tråd
- At talen har ett poeng, en konklusjon
- At talen er variert i forhold til virkemidler
- At talen inneholder gode fortellinger
- At talen inkluderer publikum, gjerne med spørsmål og svar
- At talen er bygd på Bibelen
Dette opplever tilhøreren som negativt ved en tale:
- At taleren starter med å unnskylde seg for dårlig forberedelse
- At taleren er uforberedt
- At taleren bruker for mange ord
- At taleren bruker monoton stemme, prestestemme
- At taleren er upersonlig
- At taleren snakker Kanaan-språk, bibelspråk som kun er for de innviede
- At taleren mangler ydmykhet og hevder at han har rett og alle andre tar feil
- At taleren blir for formanende
- At taleren er fordømmende
- At taleren gjør fakter som forstyrrer konsentrasjonen
- At taleren prøver å være en annen enn den han/hun er
- At talen blir lest opp
- At talen har for mange poeng
- At talen mangler poeng
- At talen mangler rød tråd
- At talen er for abstrakt eller svevende
- At virkemidler brukes helt feil, tar for mye fokus bort fra poenget
- At talen er for feil målgruppe
- At talen er for lang eller for kort
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar